Csekő Tibor: A szó(lás) szabadsága

Bernáth Szilárd Larry című filmjéről

Képzeljük el, hogy rengeteg mondanivalónk lenne, de azt valami miatt egyáltalán nem vagy csak nagyon nehezen tudnánk szavakba önteni. Ádám, későbbi művésznevén Larry (a HBO-s Terápia magyar verziójával a nagyközönség számára is ismerté vált Vilmányi Benett) a 21 éves borsodi juhász fiú is ezzel küzd. Amikor beszélni kezd, egy nagyon erős dadogás lesz úrrá rajta, ami miatt nem tudja kifejezni önmagát. Ám, amikor a rap-hez, a hip-hop nyelvhez nyúl, a szó szerinti nyelvi akadály semmissé válik és olyan rímeket és mély mondanivalóval átszőtt szövegkörnyezetet alkot a basszusra és az ütemre, amit csak nagyon kevesen tudnak létrehozni. Ádám a rapben tud igazán közölni, itt érzi szabadnak magát, a rap falai közt otthonra lel. Ott érzi azt a biztonságot, amit az apja, a falu rendőre, Zoltán (Thuróczy Szabolcs) mellett szinte sosem tapasztalt. Erre már az első perceiben rávilágít az ezzel a rendezéssel első játékfilmjét jegyző Bernáth Szilárd.

Ugyanis amikor Ádám egy kisebb vita közben – álláspontját nyomatékosítandó – betöri annak a hölgynek a fényszóróját, aki a fiú szerint veszélyeztette a birkanyáj épségét, az ifjú juhász mindent elkövet, hogy apja, Zoltán ne szerezzen tudomást az ügyről. Ennél a jelenetnél érezzük először, hogy mekkora bizonytalanság, milyen súlyos lelki sérelem (a cselekmény előrehaladtával kiderül, hogy Ádám nem csak lelki, de testi bántalmazás elszenvedője is volt) állapotában és az egészséges apa-fia kapcsolat és a biztonságérzet teljes hiányában él a fiú. Innen veszi kezdetét az a sportfilmekhez hasonlítható történet, csak amíg a sportfilmeknél a végső menet a ringben, vagy egy futballstadionban zajlik, addig a Larry-ben az A38 koncerthajó nagyszínpadán, egy tehetségkutató show élő döntőjének keretei közt. De ne szaladjunk ennyire előre…

Ugyanis az élő koncertig vezető út igencsak rögös, s ezeket a rögöket a rendező remek érzékkel rakosgatja egymás után, hősét és környezetét olyan szemszögből láttatva, hogy a néző teljes egészében úgy érezheti, együtt lélegzik és él a borsodi kilátástalanságban Ádámmal, legyen szó birkatenyésztő üzemről, lepukkant lakótelepi háztömbökről, vagy underground free style hip-hop versenyről.

Itt meg kell említeni azt a Hartung Dávid operatőrt, aki a Nemes Jeles László által rendezett Saul fia című alkotásához hasonló plánokat alkalmaz, ezáltal megteremtve a film sajátos atmoszféráját. Az operatőri munkán túl, a kiváló casting is a film egyik alappillére. Bernáth Szilárd remek érzékkel osztotta Vilmányi Benett-re a főszerepet. Vilmányi nem csak a dadogást, a rappelést (a dadogó rappelést) hozza tökéletesen, de a megfelelő érzékenységgel jeleníti meg a karaktere megtépázott lelkében dúló belső viharokat is. Csillagos ötös! A többi színész alakítása is remek. Thuróczy Szabolcs finoman adagolja a már 5 éve egy kortyot sem ivó, de még mindig indulatkezelési és még jó néhány problémával küzdő rendőr apát, aki egy falusi “baráti” focimeccs alatt sem rest megszégyeníteni a saját fiát. A színésznői oldalról is érdemes ejteni néhány szót. Szandtner Anna által játszott Noémi, Ádám mostohaanyja is összetett karakter. Ő hozza a fél árván maradt fiú életébe a női oldalt. Noémi karakterén is – a kicsit félresikerült smink alatt – érződik, hogy többet akar és nem szeretne megmaradni ebben a kilátástalan kelet-magyarországi élethelyzetben. Nagyszerű húzás volt Bernáth Szilárd rendezőtől, az ismertebb nevek mellett, az amatőr színészek szerepeltetése. Így érződik a dramaturgián az igazi hitelesség. Ádám zenésztársa, aki előkészíti a track-et és ezzel benevezi magukat a versenyre Csala Do (Onofer László) is telitalálat. Egy mondatán sem érződik a műviség, így még átélhetőbbé válik az egész mű légköre.

Az alkotókon érződik, hogy a hitelesség kedvéért teljesen beleásták magukat a borsodi vidéki életbe, s ezt a fentebb említett sorok is igazolják. Látszik a filmen, hogy nem úgy akar és szeretne mesélni erről a tájról és az itt élő emberekről, mintha csak másodkézből tapasztalta volna az itt zajló mindennapokat és az ebben élőket. Vékony jégen táncolás ez, mert mert beszakadhatott, zuhanhatott volna mondjuk a sztereotípiák mélynek egyáltalán nem mondható világába, de az alkotóknak sikerült ezt elkerülni. Nem mellesleg az alapötletet, egy, ezen a környéken felnőtt magyar rapper, bizonyos Serrano életútja szolgáltatja, aki segédkezett is a film munkálataiban.

A Larry nem egy könnyed szórakoztatás, szóval aki CGI orgiát vár, amíg elfogy a nagy nachostál és az 5l-es kóla, az minden bizonnyal csalódni fog. A Larry inkább azoknak szól, akik nem rettennek meg az emberi sorsok realisztikus ábrázolásától és akik szeretik az olyan felemelkedés-történeteket, amelyeknek nem feltétlen olyan értelemben happy end a vége, amire az ember az utolsó snittekben már-már számítana, mégis katarzist nyújtanak úgy, hogy még a stáblista legördülése után is a székébe tudják szögezni nézőt. Bernáth Szilárd és csapata olyan világot tár elénk a Larryvel, amit, ha áthelyezünk Kelet-Magyarországról mondjuk Délnyugat-Magyarországra, akkor is megállja a helyét, a kérdés már csak az, hogy ez mennyire kecsegtető nézőpont a közélet számára, de hogy a film hangvételét, minőségét nem befolyásolná, az egészen biztos.

 

Larry – Színes magyar film, (108 perc), rendezte: Bernáth Szilárd, operatőr: Hartung Dávid, szereplők: Vilmányi Benett, Thuróczy Szabolcs, Szandtner Anna, Onofer László ’Csalado’

 

Megjelent a Pannon Tükör 2024/1. számában.