Nyikes Zoltán és Tokody Dániel beszámolója

Nyikes Zoltán – Tokody Dániel
Doktorandusznak lenni nagyon jó! – Nyári tábori élmények Keszthelyről

Amikor doktorandusz társaink megkérdezték, hogy mi is a DOSz Nyári Tábor lényege magunk is elgondolkodtunk. De nem tartott sokáig a válasz megtalálása, hiszen már tavaly is részünk volt Pécsen ebben a nagyszerű élményben. Harmadéves doktoranduszok számára a tábor leginkább arról szól, hogy a közösségünkbe érkező új tagoknak segítséget nyújtsunk, megmutassuk mit is jelent doktorandusznak lenni, milyen az aktuális doktori képzés és hogy elmondjuk, az elkövetkezendő években mi fogja életüket meghatározni.
Az előbbieken túl, a tábor alkalmával megismerhetjük a fogadó intézmény és ezzel együtt a rendezvénynek otthont adó város értékeit. Ebben az évben különös szerencsénk volt, hiszen Keszthelyre és a Pannon Egyetem Georgikon Karára látogathattunk el vándorrendezvényünkkel.
Augusztus 25-én Budapestről indultunk és közel 3 órás menetidő után érkeztünk meg vonattal Keszthelyre. Egy rövid sétával értünk el a Pethe Ferenc Egyetemi Kollégiumhoz, ahol a szállásunk volt. A kollégium 6. emeletéről szemet és lelket gyönyörködtető kilátás nyílt a Balaton vízére. A kipakolás után a „D” épületben regisztráltunk, majd részt vettünk Prof. dr. Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora által tartott ünnepélyes megnyitón. Ezután egy előadást hallgathatunk meg amelyben, tájékoztattak bennünket a doktori képzés átalakításról. Este 8 órától a szervezők, a Doktoranduszok Országos Szövetségének és a Pannon Egyetem Doktorandusz Önkormányzatának képviselői egy ünnepi fogadás keretében köszöntötték a tábor résztvevőit. A fogadás része volt, hogy az egyetem, a Georgikon Pincészet és a Georgikon Kar Kertészeti Tanszéke által készített borokat kóstolhattunk meg a vacsora mellett. A közös és jó hangulatban telt étkezés után Szávay Lászlóval, a DOSz egykori elnökhelyettesével a „Ki mit tud?” következett, mely az elmúlt évek alatt már hagyománnyá vált.
A szervezők a későbbiekben több csapatba osztották a résztvevő doktoranduszokat. Az így megszervezett csapatok a különféle játékok alkalmával pontokat szerezhettek, és versenybe szállhattak a Nyári Tábor vándorkupájáért. A barátságos verseny hatékony formája lehet az új ismeretségek és baráti viszonyok kialakításának, s ez idén nyáron is bebizonyosodott.. A „Ki mit tud?” után éjszakai városnézés következett a káprázatos Keszthelyen. Az éjszakai, holdvilágos Balaton látványa és a kivilágított város szépsége mellett a versenyszámok hangulatos feladataival telt az este.
Másnap, a reggeli után előadásokat hallgattunk meg. Szó volt a tudományos pályára lépéshez szükséges gyakorlati tudnivalókról, a kutatói mobilitásról Európában, illetve pályázati lehetőségekről. A közösen elköltött ebéd után újra csapatokba verődtünk és megtekintettük a Festetics Imre Bioinnovációs Központ laboratóriumait, a Festetics-kastélyt, a Helikon Kastélymúzeumot a vadászati kiállítással, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Majortörténeti kiállítóhelyét és a Szendrey Júlia egykori lakhelyén berendezett emlékszobát. A kulturális élmények után a Keszthelyi-móló következett, ahonnan az összes táborozóval együtt indultunk sétahajózni a Balatonon. A hajóútról visszatérve borkóstolóval egybekötött vacsorával vártak minket. A vacsora és a kis pihenés után a Chili Zenekar paprikázta a kedélyeket, ezzel remek hangulatot teremtve a táncparketten.
A szombati napon sem pihentünk sokáig, reggeli után a DOSz tudományos osztályai mutatkoztak be az „újdonsült” doktoranduszoknak. Valamivel több, mint egy órában bemutattuk a DOSz-t és a tudományos osztályok rendszerét (a Szövetség 20 tudományos osztállyal rendelkezik), az osztályelnökök, tisztviselők ismertették a saját osztályaikat, az eddigi munkát, a közösségi életet, az osztályprogramokat. A beszélgetésen résztvevők bemutatkoztak egymásnak, elmondták miért szeretnének tudományos pályára lépni, milyen elképzeléseik és motivációik vannak arra vonatkozólag, hogy elvégezzék a most kezdett képzést és fokozatot szerezzenek. Volt lehetőségük egymástól és az előadóktól is kérdezni. Ezt a kissé kötetlenebb beszélgetős részt három további programpont követte. Ezek voltak a DOSz Jogsegély Szolgálat bemutatkozása, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság előadása és a Tudós villamos workshop.
Az eddigi sok – sok program után kicsit lazább formában folytatódott a délután. A nyári, balatoni hangulat olyan átható zsongást adott az egész további rendezvényhez, ami valóban egyedivé varázsolta az esemény egészét. Sokunk örömére kiváló időjárás tette felhőtlenné a Nyári Tábort. A jó időt élvezve, a Balaton parton lehetősége nyílt a résztvevőknek napozni, strandolni, regattázni vagy akár röplabdázni is. Ezek az események is a csapatversenyek sorát képezték. Mindeközben, a versenyekben megéhezett doktoranduszok a strandon lévő büféből a hagyományosan balatoni élményt jelentő lángosból annyit fogyasztottak, hogy az összes tészta elfogyott. Új ismeretségek, barátságok szövődtek a röplabda csapatok küzdelmében vagy akár az evezőlapát nyelének korántsem egyszerű pontos ütemre végzett mozgatása mellett. A regattázásról még annyit, hogy jobb, ha észnél van az ember, mert ha a hajót a többi evezős húzza, de te mégis elmélázol bizony – bizony fájdalmas élményben lehet részed.
A kellemes délután után közösen indultunk vissza vacsorázni. A tábor utolsó vacsoráját a szabadban költöttük el egy igen csak kellemes pálinkakóstolóval egyetemben. Az asztaloknál ülve és beszélgetve már ránk sötétedett, mire befejeztük a vacsorát. A csapatverseny végeredmény hirdetésére és a rendezvény zárására kis idő múlva gyűltünk össze a Bexi Clubban. A verseny alkalmával minden csapat kitett magáért, de elsőnek mindig lennie kell, így volt ez most is. A mi csapatunk, a rózsaszín, az első helyről éppen, hogy lemaradva másodikként zárta a versenyt. Az első csapat, amely a vándorkupát továbbvihette, a kék lett.
Este szép számmal gyűltünk össze, meg is telt a Club táncparkettje. Dj Krasznai segítségével egy jó hangulatú záró eseménnyel, egy zenés esttel fejeződött be a nap.
Mindent összevetve a DOSz-nak és a Pannon Egyetemnek sikerült egy igazan jó 2016-os keszthelyi Nyári Tábort szervezni. A tábor célja volt, hogy a leendő doktorandusz kollégák megismerkedjenek a rájuk váró feladatokkal, lehetőségekkel, különösen a most ősztől induló új 2×2 éves képzési rendszer eddig ismert elemeivel.
Ez a rendezvény is bebizonyította, hogy jó doktorandusznak lenni! És nagy öröm olyan közösség tagjává válni, akik nem csak a tudományért, de egymásért is szívesen tesznek! Találkozzunk jövőre!